.:aku di sem akhir - kami???:.

alhamdullilah. sudah seminggu aku berada di sem baru(sem akhir). ianya menetukan samada aku layak atau tidak untuk menjadi seorang staffnurse. takotnyeeeee. 3modul baru harus ditempuhi. management, O&G dan psikiatri.

untuk modul pertama ialah modul management. sangat gementar menanti hari esok biarpun esok hanyalah orientasi wad. ditempatkan di wad surgeri 1. berupayakah kami 1 kumpulan menguruskan wad?dengan gelaran separa staffnurse. bersama kawan-kawan yang setia menemani. bersama nota-nota yang telah di baca. bersama skill yang telah dipelajari. bersama otak yang mampu membuat keputusan & kritikal thinking. bersama tugas sebagai team leader, intervention nurse & kaunter nurse. bertanggungjawab menguruskan pesakit. manage wad sebagaimana dilakukan staffnurse. bukan lagi tugas hanya mengambil tekanan darah, check temperature, take pulse rate dari 1kubikle ke 1 kubikle yang lain. bukan lagi hanya melakukan dressing 1 or 2 pesakit. bukan lagi menjaga 1 atau 2 orang pesakit. bukan lagi duduk di kublikle membaca tiket. bukan lagi boleh ke pagar membeli makanan.

semua kene buat. dari A to Z tentang pesakit kena tau. jaga 1kubikle yang mempunyai 6 hingga 8 orang pesakit dalam 1 hari. menulis report. team leader plak kene check stock ubat. check dangerous drug act. check emergency trolley. check keadaan wad. walaupun ini hanya latihan sebelum kami semua benar benar menjadi staffnurse. mampukah kami?bersediakah kami?bolehkan kami?

mereka sentiasa disisi..as a team work



No comments: