Budaya mencari jodoh di kampus

cinta kampus

pagi ni klik-klik kat metro online terbaca  satu tajuk yang menarik minat iaitu “budaya mencari jodoh di kampus”.

pada pendapat aku benda ni pekara biasa yang terjadi pada zaman sekarang. Tak perlu rasanya nak mempertikaikan budaya mencari jodoh di kampus ni sebab ni budaya ni bukan budaya baru. lagi-lagi kalau dah masuk universiti macam aku ni. aku rasa universiti nilah lokasi strategik sebab kat universiti macam-macam orang kita jumpa.

ada orang cakap banyak masalah timbul bila bercinta masa belajar.  lagi-lagi masalah sosial selalu jadi dan ada gak yang cakap bercinta masa belajar ni akan menyebabkan gagal pengajian. tu sume disebakan:

  • mudah sangat alpa dan lupa diri
  • memasang angan-angan menjangkau kemampuan hingga menggelapkan masa depan tu yang gagal dalam pengajian
  • langkah menjadi semakin panjang sebab dah rasa bebas daripada kongkongan ibu bapa
  • dah dapat masuk alam baru lebih terbuka sebab dari  kanak - kanak dah jadi remaja kan(rasa diri dah besarlah.huhu)
  • mudah sangat terpengaruh dengan pakwe/makwe lah. apa pasangan korang cakap, korang ikot jer(kalau ikot benda baik takpelah)
  • tak berfikir panjang. ikot sangat nafsu bila nak buat keputusan(fikirlah mak ayah korang kat kampung tu. tu pun kalau yang datang dari kampunglah. kalau yang dari bandar tu fikir gak lah famili orang. janganlah jatuhkan maruah. tapi kalau korang tak sayang maruah korang jagalah nama baik keluarga)

p/s:-

tiada salah belajar dan pada masa sama merancang masa depan dengan cari jodoh semasa di kampus. peluang dah ada depan mata, takkan nak lepaskan. berfikirlah menggunakan akal yang waras sebelum melakukan sesuatu tindakan. tak kira kita orang islam atau tidak percayalah tiada satu agama pun yang membenarkan individu itu melakukan pekara yang buruk.

4 comments:

al_hakim said...

bukan cari jodoh,tapi jodoh yang cari..hehe

mas saari said...

sekarang ni memang banyak! tapi masa akak belajar dulu memang tak reti nak cari jodoh kat kampus ni...last2 dapat yg luar kampus punya! heheehe

~iera kan~ said...

hakim: blh ea jodoh yg cari...huhu

~iera kan~ said...

kak mas: jodoh ditangan Tuhan...klu bercinta bagai nak rak pn tp tu bkn jdoh kite x jadi gak