.:Aurora bukti kuasa Allah:.


AURORA! apa itu Aurora?
mungkin masih ramai yang tidak tahu apa itu Aurora. ira di tanya seorang naqibah tentang persoalan aurora. ira hanya terdiam sebab tak tahu menahu. aurora yang lagu kumpulan Estranged tu ke? bukanlah. mengarut pula lagu.

Aurora adalah suatu fenomena pancaran cahaya yang berlaku pada lapisan ionosfer satu planet. ia berlaku di kawasan kutub. kutub utara dipanggil Aurora Borelalis yang terjadi antara bulan september-oktober dan mac-april. kat kutub selatan pula dipanggil Aurora Australis.

aurora berlaku disebabkan perlanggaran antara ion dan atom dari medan magnet bumi dan badai matahari. Aurora hanya boleh dilihat dibahagian kutub sebab bahagian kutub ni mempunyai medan magnet yang kuat dibandingkan dengan bahagian bumi yang lain. Korang rase boleh ke aurora ni jadi di Malaysia? hahaha. ira rase takleh kot sebab kekuatan magnetik khatulistiwa sangat kecil. tapi dengan kuasa Allah tak mustahil kan semua tu berlaku. kalau tengok kat gambar macam-macam warna aurora ni. dah macam pelangi pulak. kalaulah diber peluang melihat di depan mata. SUBHANALLAH! indahnya ciaptaan Allah.

kenapa Allah ciptakan sesuatu yang cantik seperti aurora hanya di tempat-tempat tertentu?tidak ada di semua tempat.

ini kerana Allah nak bagitahu kita semua tentang kewujudanNYA. dan Allah juga nak semua orang tahu bertapa indahnya ciptaanNYA. kalau kita fikir siapakah yang mampu menciptakan sesuatu yang indah seperti itu? pastinya ada yang menciptakannya dan penciptannya itu pasti lebih indah dan hebat dari apa yang diciptakan. dan kita yakin Allah yang menciptakannya.

p/s: setiap yang tercipta itu pasti ada yang menciptakannya. jika hebat sesuatu yang di cipta itu hebat maka lebih hebatlah penciptanya

4 comments:

Inche Vampire said...

bukan aurora ni stdy masa form 3 ke? btw, sekarang aurora dah boleh nampak selain kat kutub je tempat lain pun da ada. heh..

cantik and terukir macam bidai. kan?

~iera kan~ said...

ehhh yeke..xtau plak ade blaja mase form3...raseye cam xde...selain kt kutub kat mane lg yerk leh nampak?

mmg cantik...tulah kuasa ALLAH

whitelover said...

kalaulah dpt tgk aurora :)

Kecewa

mcm ni lah said...

ooo baru sy tau aurora tu ape,.. tinggalkan jejak utk dijejaki