.:Aduh! dinginnya NERAKA!:.

sangat tertarik pagi ni bila terbaca satu artikel yang bertajuk " Aduh! dinginnya neraka!" dalam satu majalah islam kontemporori. so ira nak share sikitlah.

bila sesiapa jer sebut neraka mesti kita dok bayang api yang membara dan kepanasan yang tidak terhingga panasnya. diibaratkan neraka itu jika hanya percikan api itu sebesar lubang jarum maka akan hancurlah seluruh muka bumi. macam tu sekali api neraka diibaratkan. kalau kita bayangkan memang sangat-sangat menakutkan.

korang tahu tak sebenarnya di neraka juga bukan hanya disediakan kepanasan, tetapi juga disediakan kedinginan yang sangat menyakitkan sehingga boleh memisahkan kulit dari daging.

ia diterangkan jelas melalui nas yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah dan Abu Sa'id Al Khudri, dari Nabi s.a.w baginda bersambda;

jika hari begitu amat dingin lalu seorang hamba mengucapkan 'La ilaha illallah, maa asyaddu bardin hadzal yaum: Allahumma aajirni min zamharir jahannam' ( tidak ada sembahan yang berhak disembah melainkan Allah, begitu dingin hari ini. Ya Allah, selamatkanlah aku dari dingin bekunya jahannam)

Allah Taala kemudian berfirman kepada jahannam,
"sesungguhnya di antara hamba-Ku, meminta perlindungan pada-Ku dari dingin bekumu, dan aku bersaksi pula mu bahwa aku telah melindunngi dari dingin tersebut". maka berkata "apa itu zambarir jahannam?" Dia menjawab, "itu adalah rumah yang orang kafir dilemparkan di dalamnya, lantas mereka terasing kerana sebab dinginnya."

Allah juga berfirman yang bermaksud, "inilah(azab neraka), biarlah mereka merasakannya, (minuman mereka) air yang sangat panas dan air yang sangat dingin(ghossaq)." (QS. Shaad:57).

sumber di petik dari Al-Islam mei 2011

p/s: sekarang barulah kita tahu bahawa api neraka bukan hanya panas, tetapi juga dingin.

5 comments:

hantu said...

inssAPPP...

mOhD hAfiz said...

pengisian yg baik...tq . :)

MaiRa QuEeN said...

http://ctqueen.blogspot.com/2011/04/segmen-blog-review-by-pandai-ke-aq.html
jemput join..dtg jemput bloglist..

~iera kan~ said...

hantu: bagus2 :)

hafiz: tq

~iera kan~ said...

maira: akan dtg